پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان PUR چیست؟

پلی اورتان از دسته پلیمرهای صنعتی می باشد و با داشتن ویژگی های منحصر به فردی نظیر مقاومت در برابر سایش، ضربه و کشش از کاربردهای متنوعی برخوردار می باشد.

این پلیمر جایگزین عالی برای انواع لاستیک می باشد. از مزایای این محصول شامل داشتن مقاومت بالا در برابر اشعه UV، عالی بودن خواص مکانیکی، تراشکاری راحت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، خواص الاستیسه و … می باشد.

کاربرد میلگرد پلی اورتان

همانطور که بیان کردیم این میلگرد پلی اورتان جایگزین خوبی برای لاستیک می باشد و در بیشتر صنایع نظیر پتروشیمی، نیروگاه ها، ساختمان سازی، صنایع پزشکی، صنایع غذایی و … کاربرد دارد. طول عمر بالا و مقاومت بالای آن باعث گسترش استفاده از آن شده است.

ویژگی های میلگرد پلی اورتان چیست؟

هر پلیمری که تولید می شود ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارد. میلگرد پلی اورتان که در صنایع، نقش پررنگی را دارد شامل ویژگی های زیر می باشد.

  • میلگردهای با جنس پلی اورتان با داشتن بالاترین ضریب مقاومت رسانایی گرمایی در میان عایق های آلی و معدنی شناخته شده هستند.
  • عدم جذب آب و رطوبت نسبت به سایر پلیمرها
  • این محصول در مقابل لانه گزینی و رشد حشرات مقاوم می باشد.
  • نسبت به میلگردهای پلی آمید قیمت مناسب تری دارند.
  • وزن کمتر نسبت به سایر پلیمرها
  • کارایی و عملکرد بهتر و طول عمر طولانی مدت
  • Hygenic بودن و عدم نشان دادن هیچ گونه حساسیت پوستی و یا عدم انتشار مواد مضر و بروز مضرات شیمیایی

پلی اورتان تنها عضو خانواده پلیمرها است که خواص چند منظوره ای دارد. این مواد با داشتن خواصی مانند الاستومری، چسبندگی و … کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند و از آن ها در تشک ها، عایق ها، پوشش ها، رنگ، الاستومر ها، اسباب بازی ها، الیاف مصنوعی و… استفاده می شود.

پلی اورتان را پلی یورتان نیز می نامند زیرا در ساختار اصلی آن پیوند های یورتان موجود می باشد. ترکیب فوق را با علامت اختصاری PU و یا PUR نیز نشان می دهند.

پلی اورتان

در شکل بالا نمونه ای ساده از ساختار محصول فوق نشان داده شده است. اما پلی اورتان می تواند به هر پلیمری که در ساختار اصلی خود پیوندهای یورتان داشته باشد اطلاق گردد.

سختی

یکی از خواص مهم پلیمرها میزان سختی آن هاست. سختی معیاری است که میزان مقاومت پلیمر در برابر فرو رفتن یک جسم جامد در آن را بیان می کند. سختی پلی اورتان را می توان توسط معیار Durometer گزارش کرد که دارای دو دسته A و D است، دسته A به نرم ترها اشاره دارد و دسته D سختترها را نشان می دهد. در شکل زیر سختی پلی اورتان را بر اساس معیار Durometer در کاربری های متفاوت می توان مشاهده کرد.

سختی پلی اورتان توسعه تفلون

پلی اورتان ها در برقراری پیوندهای هیدروژنی توانایی بالایی دارند. بنابراین می توانند بسیار کریستالی باشند و در ساخت کوپلیمرها و لاستیک های نرم مورد استفاده قرار بگیرند.

پلی اورتان ترموپلاستیک 

این ماده (TPU) یک الاستومر (پلیمری که هم ویسکوزیته و هم خاصیت ارتجاعی را همزمان دارد) کاملا ترموپلاستیک است. ترموپلاستیک به موادی اطلاق می شود که در اثر حرارت و گرما نرم شده و در صورت خنک شدن دوباره ساختار خود را پیدا کرده و به حالت اولیه در می آیند.

همانند تمامی الاستومرهای ترموپلاستیک، TPU هم قابل ارتجاع (کشسان) بوده و هم قابلیت پردازش قالبی دارد. بنابراین این ماده را می توان با استفاده از روش های قالب گیری اکستروژن، تزریق، بادی و فشرده پردازش کرد.

TPU یک الاستومر بسیار همه کاره است و دارای خواص بسیار منحصر به فردی است که باعث عملکرد عالی و انعطاف پذیری در پردازش آن می شوند. پلی اورتان ترموپلاستیک، پلیمری ایده آل برای استفاده در طیف وسیعی از محصولات مانند کفش، سیم و کابل، فیلم و صفحه، چسب و قطعات خاص قالب بندی شده است.

عامل اصلی که موجب تطبیق پذیری و همه کاره بودن این الاستومر می شود، متغییر بودن سختی آن است که به راحتی توسط کاربر می تواند تغییر کند.  TPU می تواند به اندازه لاستیک نرم و یا به اندازه پلاستیک های سخت، سفت باشد. همچنین می توان آن را به صورت شفاف یا رنگی و صاف یا زبر بکار برد.

پلی اورتان PUR دو نوع معمول دارد: بر پایه پلی استر (Polyester) و بر پایه پلی اتر (Polyether).

تفاوت مشخصات پلی استر و پلی اتر بدین شرح است:

Polyester

Polyether Units Property

1.2

1.15

g/cm3

Density

90A

90A Shore A

Hardness

150-170

80-100 Kgf/cm2

30% Tensile modulus

520

200 %

Tensile strength

600

400 Kn/m

Extensibility

140

80 %

Tear strength

30

28 %

Resilience

30

45 %

Compression deformation

0.08±2 0.6±2 mm2

Akron abrasion loss

, , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست