پلی آمید یا نایلون (Polyamide-PA) نام كلی برای خانواده ای از پلیمرهای مصنوعی است. اولین بار در فوریه سال 1935 توسط والاس كاروترز در شركت DuPont تولید شد. به دلیل آن كه این پلیمر از اتصال واحدهای تكرار شونده پپتامید (پیوند آمید) تولید می گردد، آن را پلی آمید نیز نامیدند.

خاصیت جذب رطوبت

تمامی پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) كم یا بیش تمایل به جذب رطوبت دارند. به همین دلیل در استفاده از این مواد باید به اطلاعات فنی آنها (اطلاعات مرتبط با حالت خشك و اطلاعات مرتبط با 50 درصد رطوبت) توجه گردد. جذب رطوبت همچنین در تغییرات ابعادی قطعات تولید شده با پلی آمید موثر می‌باشد. بنابراین توجه به این موضوع در مسایل طراحی، می باید مدنظر قرار گیرد.

لازم به ذكر است كه در عمل رطوبت به عنوان عامل نرم كننده (پلاستیسایزر) در پلی‌ آمید‌ها یا نایلون ها (Polyamide-PA) عمل می‌نماید و سبب كاهش مدول كششی‌ و افزایش مقاومت ضربه‌پذیری می گردد.

با توجه به حساسیت پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) در جذب رطوبت، این مواد قبل از فرآیند تزریق، نیازمند رطوبت زدایی می باشند. در صورتی كه عملیات رطوبت زدایی به خوبی صورت نگیرد، در سطح قطعات تولیدی، اثر نامطلوب رگه های ناشی از رطوبت مشاهده می گردد. ضمن آن كه به دلیل افزایش نقطه ای دما در قالب و اثر آب در اكسیداسیون، قطعات تولیدی دارای خواص مكانیكی ضعیفتری به دلیل تخریب مواد خواهند بود.

مقاومت حرارتی و الکتریکی

این مواد علاوه بر مقاومت حرارتی، دارای مقاومت الكتریكی بالایی نیز می باشند و به دلیل ساختار بلورین،‌ مقاومت خوب شیمیایی را از خود نشان می دهند. از دیگر خواص ذكر شده برای پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA)،‌ خاصیت نفوذناپذیری می باشد. ضمن آن كه با آمیزه سازی می توان به راحتی مقاومت به اشتعال این مواد را بالا برد. پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) به طور گسترده ای در كاربردهایی در صنایع خودروسازی و حمل و نقل،‌ برق و الكترونیك، نساجی، بسته بندی و محصولات خانگی استفاده می شوند.

با افزودن الیاف شیشه و افزایش استحكام این مواد، ‌می توان از آنها به عنوان جایگزینهای مناسبی برای قطعات فلزی استفاده نمود. لذا پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) را می توان اولین و مهمترین پلیمر مهندسی به شمار آورد.

کاربرد

استفاده از پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) به صورت تجاری اولین بار در سال 1938 و در تولید رشته های مسواك آغاز شد. سپس در سال 1940 الیاف این ماده در تولید جورابهای زنانه مصرف گردید.

اگرچه تولید الیاف از این ماده دارای سابقه بیشتری است، اما از سال 1950 به بعد كاربردهای آن در زمینه های تولید قطعات پلاستیكی گسترش بیشتری یافته است و به حدود 25% از كل مصرف پلی آمیدها یا نایلون ها (Polyamide-PA) در سال 2000 یا 1/65 میلیون تن در سال بالغ شده است. رشد سالانه 8 تا 9 درصد مصرف در حوزه تولید قطعات پلاستیكی نسبت به رشد 1/5 درصدی آن، در كاربرد الیاف حاكی از زمینه های كاربردی جدید این دسته از مواد می باشد.

انواع پلی آمید یا نایلون (Polyamide-PA) ذیل به صورت ورق و میلگرد موجود می باشد:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست